လူ႔အခြင့္အေရး ေမးခြန္းႏွင့္အေျဖမ်ား

on Saturday, August 18, 2012


by မင္းမင္း လတ္ on Saturday, August 18, 2012 at 7:31pm ·



၁။       လူ႔အခြင္းအေရးဆိုသည္မွာ အဘယ္နည္း။

          လူသားတို႔သည္ ေမြးဖြားလာကတည္းက တူညီေသာဂုဏ္သိကၡာႏွင့္ အခြင့္အေရးတို႔ျဖင့္ ေမြးဖြားလာ ခဲ့ၾကသည္။ လူသားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ တူညီေသာဂုဏ္သိကၡာမ်ားရွိၾကၿပီး ထိုဂုဏ္သိကၡာရွိရွိ ေနႏိုင္ရန္အတြက္ လိုအပ္ေသာအရာမ်ားသည္ လူ႔အခြင့္အေရးမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ လူသားတစ္ေယာက္ အသက္ရွင္ေနထိုင္ႏိုင္ေရး ႏွင့္ ဂုဏ္သိကၡာရွိရွိေနထိုင္ႏိုင္ေရးအတြက္ မရွိမျဖစ္လိုအပ္ေသာအရာမ်ားကို လူ႔အခြင့္အေရးဟူ၍ ေယဘူယ် အားျဖင့္ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုႏိုင္သည္။

လူသားတို႔သည္ လူသားျဖစ္ေနေသာ အခ်က္ေၾကာင့္ ထိုအရာမ်ားကို လူတဦးခ်င္း တေယာက္ခ်င္းတိုင္း ပိုင္ဆိုင္ေနသည္။ မည္သူတို႔ျဖစ္သာ သက္ဆုိင္သည္၊ မည္သူတို႔ကေတာ့ျဖင့္ခံစားခြင့္မရွိဟူ၍ ခြဲျခား၍မရႏိုင္ေပ။ ထုိအခ်က္မ်ားသည္ လူသားအားလုံးႏွင့္ သက္ဆိုင္ေနသည္။ ထိုအရာမ်ားကို အျခားမည္သူကမွ ယူေဆာင္ သိမ္းပိုက္၍မရေခ်။ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရတစ္ရပ္က ထိုအရာမ်ားကို ႏိုင္ငံသားတစ္ဦးဦးအား ခံစားခြင့္မေပးသည့္ တိုင္ေအာင္ လူသားတစ္ဦးျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ထုိအရာမ်ားကို ထုိႏိုင္ငံသားက ခံစားပိုင္ခြင့္ရွိသည္။

ထိုအယူအဆမ်ားကို ယေန႔တြင္ လူ႔အခြင့္အေရးမ်ားျဖစ္သည္ဟူ၍ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ ေျပာဆိုေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္တရားဥပေဒမ်ား ေရးဆြဲရာတြင္ ထိုအယူအဆမ်ားကို ေဆြးေႏြး၍ ထည့္သြင္းေရးဆြဲ ျပဌာန္းလာခဲ့ၾကသည္။ တရားဥပေဒအရ အကာအကြယ္ေပးရမည့္ အရာမ်ားအျဖစ္ အသိအမွတ္ ျပဳလာခဲ့ၾကသည္။


၂။       လူ႔အခြင့္အေရးအယူအဆမ်ားသည္ တကမၻာလုံးႏွင့္ အႀကဳံး၀င္ပါသလား။

          ယခုအခ်ိန္တြင္ လူ႔အခြင့္အေရးဟူ၍ မိမိတို႔ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ ေျပာဆိုေနေသာ လူသားတို႔၏ ဂုဏ္သိကၡာႏွင့္ တန္းတူညီမွ်မႈတို႔အေပၚ တန္ဖိုးထားသည့္အယူအဆမ်ားကို ေရွးယခင္ကတည္းကတည္ရွိ ခဲ့ေသာ ဘာသာေရးအယူအဆမ်ား ၊ ယဥ္ေက်းမႈ ထုံးစံမ်ားအတြင္းတြင္ ေတြ႔ျမင္ႏိုင္သည္။ လူ႔အခြင့္အေရး ဟူေသာ စကားလုံးကို ဒုတိယကမၻာစစ္ေနာက္ပိုင္းမွသာ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ေျပာဆိုသုံးစြဲလာျခင္းျဖစ္ေသာ္ လည္း လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္သက္ဆိုင္သည့္ အယူအဆသေဘာတရားတို႔ကို ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကပင္ အသြင္ အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ လက္ခံက်င့္သုံးလာခဲ့ၾကသည္။ ထုိအယူအဆႏွင့္ဆင္တူေသာအယူအဆမ်ားကို လူသားတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈေပါင္းစုံ ထု့းတမ္းဓေလ့မ်ဳိးစုံတို႔တြင္ ေတြ႔ႏိုင္သည္။

          ေရွးေဟာင္းလူမႈအဖြဲ႔အစည္းမ်ားအၾကားတြင္ `` မိမိအေပၚဆက္ဆံလိုသည့္ပုံစံအတိုင္း အျခားလူမ်ားကို မိမိကစတင္ဆက္ဆံပါ ´´ ဟူေသာ ထုံးတမ္းစဥ္လာမ်ားကို လက္ကိုင္စြဲ က်င့္သုံးခဲ့ၾကသည္။ ဟိႏၵဴ ေ၀ဒက်မ္းစာမ်ား ၊ ဗုဒၶဘာသာ ေဟာၾကားခ်က္မ်ား ၊ ဘာဘီလိုးနီးယမ္းတို႔၏ ဟာမူရာဘီ ကိုဓဥပေဒ က်မ္းမ်ား ၊ ခရစ္ယာန္သမၼာက်မ္းစာမ်ား ၊ အစၥလာမ္ ကိုရန္က်မ္းစာမ်ားႏွင့္ ကြန္ျဖဴးရွပ္ အဆိုအမိန္႔မ်ားတြင္ ပါ၀င္ေသာ လူသားတို႔ ေစာင့္ထိမ္းရမည့္ ကိုယ္က်င့္တရားမ်ားမွာ ယခုေျပာဆိုေနသည့္ လူ႔အခြင့္အေရး အယူအဆတန္ဖိုးမ်ား၏ အႏွစ္သာရပင္ ျဖစ္သည္။
 

၃။       ထိုတန္ဖိုးမ်ားသည္ လက္ေတြ႕တြင္ ဘယ္လိုအေျခအေနမ်ဳိး ရွိေနပါသလဲ။

          လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္ လူ႔ဂုဏ္သိကၡာမ်ားအား အသိအမွတ္မျပဳမႈမ်ားကို ယေန႔တိုင္ ရင္ဆိုင္ေတြ႔ျမင္ရ လွ်က္ရွိေသာ္လည္း လူသားတိုင္းသည္ တူညီမႈရွိသည္ဟူေသာအယူအဆကို လြန္ခဲ့ေသာ ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ား စြာကပင္ လက္ခံက်င့္သုံးလာခဲ့သည္။ ၁၈ ရာစုႏွင့္ ၁၉ ရာစုကာလအတြင္းမ်ားက ဥေရာပတိုက္တြင္ `` လူသည္ လူသားျဖစ္ေသာသဘာ၀တရားေၾကာင့္ အခြင့္အေရး ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ ရွိသည္။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၊ လူမ်ဳိးႏွင့္ ဘာသာေရးအုပ္စု၀င္ျဖစ္ေသာ အေၾကာင္း အခ်က္မ်ား
ေၾကာင့္ မည္သူမွ အခြင့္အေရး ပိုမိုပိုင္ဆိုင္ခြင့္မရွိ ´´ ဟူေသာ သဘာ၀အခြင့္အေရး ( Natural Rights ) အယူအဆေပၚထြန္း ခဲ့သည္။ လူသားတိုင္းတန္းတူျဖစ္သည္ဟူေသာအယူအဆကို ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက ထုိသဘာ၀ အခြင့္အေရးဥပေဒထဲတြင္ လက္ခံခဲ့ ၿပီးသားျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ လစ္လ်ဴရႈမႈမ်ား ၊ အစြဲမ်ားႏွင့္ တန္းတူညီမွ်မႈကို လက္မခံသည့္ မွားယြင္းေသာ အယူ၀ါဒမ်ားေၾကာင့္ ခြဲျခား ဖိႏွိပ္မႈမ်ားသည္ ယေန႔တိုင္တည္ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။ ထုိအယူ၀ါဒမ်ားကေန၍ ေရွးယခင္ႏွင့္ ယခုမ်က္ေမွာက္အခ်ိန္ထိ လိင္ကြဲျပားမႈ ၊ အသားအေရာင္လူမ်ဳိး ၊ မ်ဳိးရိုးႏွင့္ ဘာသာေရးအယူအဆကြဲျပားမႈကို အေျခခံ သည့္ ကၽြန္ျပဳျခင္းမ်ား ၊ ဖိႏွိပ္ခြဲျခားမႈမ်ားျဖစ္ေပၚေစရန္ လႈံ႔ေဆာ္ေပးေနလွ်က္ရွိသည္ကို ၀မ္းနည္းဖြယ္ ေတြ႔ျမင္ေနရ လွ်က္ရွိသည္။

Credit : ေအာင္မ်ဳိးမင္း ( ဒါရိုက္တာ ) ၊ လူ႔အခြင့္အေရးပညာေပးဌာန ( ျမန္မာႏိုင္ငံ )






0 comments:

Post a Comment

Social Icons

Social Icons

လူ႔အခြင့္အေရး ေမးခြန္းႏွင့္အေျဖမ်ား


by မင္းမင္း လတ္ on Saturday, August 18, 2012 at 7:31pm ·



၁။       လူ႔အခြင္းအေရးဆိုသည္မွာ အဘယ္နည္း။

          လူသားတို႔သည္ ေမြးဖြားလာကတည္းက တူညီေသာဂုဏ္သိကၡာႏွင့္ အခြင့္အေရးတို႔ျဖင့္ ေမြးဖြားလာ ခဲ့ၾကသည္။ လူသားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ တူညီေသာဂုဏ္သိကၡာမ်ားရွိၾကၿပီး ထိုဂုဏ္သိကၡာရွိရွိ ေနႏိုင္ရန္အတြက္ လိုအပ္ေသာအရာမ်ားသည္ လူ႔အခြင့္အေရးမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ လူသားတစ္ေယာက္ အသက္ရွင္ေနထိုင္ႏိုင္ေရး ႏွင့္ ဂုဏ္သိကၡာရွိရွိေနထိုင္ႏိုင္ေရးအတြက္ မရွိမျဖစ္လိုအပ္ေသာအရာမ်ားကို လူ႔အခြင့္အေရးဟူ၍ ေယဘူယ် အားျဖင့္ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုႏိုင္သည္။

လူသားတို႔သည္ လူသားျဖစ္ေနေသာ အခ်က္ေၾကာင့္ ထိုအရာမ်ားကို လူတဦးခ်င္း တေယာက္ခ်င္းတိုင္း ပိုင္ဆိုင္ေနသည္။ မည္သူတို႔ျဖစ္သာ သက္ဆုိင္သည္၊ မည္သူတို႔ကေတာ့ျဖင့္ခံစားခြင့္မရွိဟူ၍ ခြဲျခား၍မရႏိုင္ေပ။ ထုိအခ်က္မ်ားသည္ လူသားအားလုံးႏွင့္ သက္ဆိုင္ေနသည္။ ထိုအရာမ်ားကို အျခားမည္သူကမွ ယူေဆာင္ သိမ္းပိုက္၍မရေခ်။ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရတစ္ရပ္က ထိုအရာမ်ားကို ႏိုင္ငံသားတစ္ဦးဦးအား ခံစားခြင့္မေပးသည့္ တိုင္ေအာင္ လူသားတစ္ဦးျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ထုိအရာမ်ားကို ထုိႏိုင္ငံသားက ခံစားပိုင္ခြင့္ရွိသည္။

ထိုအယူအဆမ်ားကို ယေန႔တြင္ လူ႔အခြင့္အေရးမ်ားျဖစ္သည္ဟူ၍ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ ေျပာဆိုေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္တရားဥပေဒမ်ား ေရးဆြဲရာတြင္ ထိုအယူအဆမ်ားကို ေဆြးေႏြး၍ ထည့္သြင္းေရးဆြဲ ျပဌာန္းလာခဲ့ၾကသည္။ တရားဥပေဒအရ အကာအကြယ္ေပးရမည့္ အရာမ်ားအျဖစ္ အသိအမွတ္ ျပဳလာခဲ့ၾကသည္။


၂။       လူ႔အခြင့္အေရးအယူအဆမ်ားသည္ တကမၻာလုံးႏွင့္ အႀကဳံး၀င္ပါသလား။

          ယခုအခ်ိန္တြင္ လူ႔အခြင့္အေရးဟူ၍ မိမိတို႔ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ ေျပာဆိုေနေသာ လူသားတို႔၏ ဂုဏ္သိကၡာႏွင့္ တန္းတူညီမွ်မႈတို႔အေပၚ တန္ဖိုးထားသည့္အယူအဆမ်ားကို ေရွးယခင္ကတည္းကတည္ရွိ ခဲ့ေသာ ဘာသာေရးအယူအဆမ်ား ၊ ယဥ္ေက်းမႈ ထုံးစံမ်ားအတြင္းတြင္ ေတြ႔ျမင္ႏိုင္သည္။ လူ႔အခြင့္အေရး ဟူေသာ စကားလုံးကို ဒုတိယကမၻာစစ္ေနာက္ပိုင္းမွသာ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ေျပာဆိုသုံးစြဲလာျခင္းျဖစ္ေသာ္ လည္း လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္သက္ဆိုင္သည့္ အယူအဆသေဘာတရားတို႔ကို ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကပင္ အသြင္ အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ လက္ခံက်င့္သုံးလာခဲ့ၾကသည္။ ထုိအယူအဆႏွင့္ဆင္တူေသာအယူအဆမ်ားကို လူသားတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈေပါင္းစုံ ထု့းတမ္းဓေလ့မ်ဳိးစုံတို႔တြင္ ေတြ႔ႏိုင္သည္။

          ေရွးေဟာင္းလူမႈအဖြဲ႔အစည္းမ်ားအၾကားတြင္ `` မိမိအေပၚဆက္ဆံလိုသည့္ပုံစံအတိုင္း အျခားလူမ်ားကို မိမိကစတင္ဆက္ဆံပါ ´´ ဟူေသာ ထုံးတမ္းစဥ္လာမ်ားကို လက္ကိုင္စြဲ က်င့္သုံးခဲ့ၾကသည္။ ဟိႏၵဴ ေ၀ဒက်မ္းစာမ်ား ၊ ဗုဒၶဘာသာ ေဟာၾကားခ်က္မ်ား ၊ ဘာဘီလိုးနီးယမ္းတို႔၏ ဟာမူရာဘီ ကိုဓဥပေဒ က်မ္းမ်ား ၊ ခရစ္ယာန္သမၼာက်မ္းစာမ်ား ၊ အစၥလာမ္ ကိုရန္က်မ္းစာမ်ားႏွင့္ ကြန္ျဖဴးရွပ္ အဆိုအမိန္႔မ်ားတြင္ ပါ၀င္ေသာ လူသားတို႔ ေစာင့္ထိမ္းရမည့္ ကိုယ္က်င့္တရားမ်ားမွာ ယခုေျပာဆိုေနသည့္ လူ႔အခြင့္အေရး အယူအဆတန္ဖိုးမ်ား၏ အႏွစ္သာရပင္ ျဖစ္သည္။
 

၃။       ထိုတန္ဖိုးမ်ားသည္ လက္ေတြ႕တြင္ ဘယ္လိုအေျခအေနမ်ဳိး ရွိေနပါသလဲ။

          လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္ လူ႔ဂုဏ္သိကၡာမ်ားအား အသိအမွတ္မျပဳမႈမ်ားကို ယေန႔တိုင္ ရင္ဆိုင္ေတြ႔ျမင္ရ လွ်က္ရွိေသာ္လည္း လူသားတိုင္းသည္ တူညီမႈရွိသည္ဟူေသာအယူအဆကို လြန္ခဲ့ေသာ ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ား စြာကပင္ လက္ခံက်င့္သုံးလာခဲ့သည္။ ၁၈ ရာစုႏွင့္ ၁၉ ရာစုကာလအတြင္းမ်ားက ဥေရာပတိုက္တြင္ `` လူသည္ လူသားျဖစ္ေသာသဘာ၀တရားေၾကာင့္ အခြင့္အေရး ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ ရွိသည္။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၊ လူမ်ဳိးႏွင့္ ဘာသာေရးအုပ္စု၀င္ျဖစ္ေသာ အေၾကာင္း အခ်က္မ်ား
ေၾကာင့္ မည္သူမွ အခြင့္အေရး ပိုမိုပိုင္ဆိုင္ခြင့္မရွိ ´´ ဟူေသာ သဘာ၀အခြင့္အေရး ( Natural Rights ) အယူအဆေပၚထြန္း ခဲ့သည္။ လူသားတိုင္းတန္းတူျဖစ္သည္ဟူေသာအယူအဆကို ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက ထုိသဘာ၀ အခြင့္အေရးဥပေဒထဲတြင္ လက္ခံခဲ့ ၿပီးသားျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ လစ္လ်ဴရႈမႈမ်ား ၊ အစြဲမ်ားႏွင့္ တန္းတူညီမွ်မႈကို လက္မခံသည့္ မွားယြင္းေသာ အယူ၀ါဒမ်ားေၾကာင့္ ခြဲျခား ဖိႏွိပ္မႈမ်ားသည္ ယေန႔တိုင္တည္ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။ ထုိအယူ၀ါဒမ်ားကေန၍ ေရွးယခင္ႏွင့္ ယခုမ်က္ေမွာက္အခ်ိန္ထိ လိင္ကြဲျပားမႈ ၊ အသားအေရာင္လူမ်ဳိး ၊ မ်ဳိးရိုးႏွင့္ ဘာသာေရးအယူအဆကြဲျပားမႈကို အေျခခံ သည့္ ကၽြန္ျပဳျခင္းမ်ား ၊ ဖိႏွိပ္ခြဲျခားမႈမ်ားျဖစ္ေပၚေစရန္ လႈံ႔ေဆာ္ေပးေနလွ်က္ရွိသည္ကို ၀မ္းနည္းဖြယ္ ေတြ႔ျမင္ေနရ လွ်က္ရွိသည္။

Credit : ေအာင္မ်ဳိးမင္း ( ဒါရိုက္တာ ) ၊ လူ႔အခြင့္အေရးပညာေပးဌာန ( ျမန္မာႏိုင္ငံ )






About

Search